15.07.2022 | Церковь и мир

Минея. Всех святых, в земли Тверской просиявших

Всех святы́х, в земли́ Тверско́й просия́вших

НА ВЕЛИ́ЦЕЙ ВЕЧЕ́РНИ

На Го́споди, воззва́х: поста́вим стихо́в 10 и пое́м стихи́ры: воскре́сны теку́щаго гла́са 3, Анато́лиевы 1, Богоро́дицы 2 и святы́х 4. Сла́ва, святых. И ныне, Богоро́дичен гла́са. Стихи́ры святых, глас 8:

Днесь всех святы́х, в преде́лех земли́ Тверско́й просия́вших,/ све́тло па́мять празднующе,/ ра́достно да восхва́лим/ святи́тели, преподо́бныя и пра́ведники,/ благове́рныя кня́зи, за ве́ру и лю́ди свою́ жи́знь му́ченически положи́вшия,/ та́же и же́ны преподо́бныя/ и вси святи́и, благоче́стным житие́м Бо́гу угоди́вшии,/ и́хже Бог просла́ви чудесы́,/ и ны́не на Небесе́х предстоя́ще Христу́,/ ра́дуются и мо́лятся о чту́щих их/ и, све́тло торжеству́юще,/ мо́лятся о ми́ре и спасе́нии душ на́ших.

Пе́рваго Патриа́рха Всеросси́йскаго И́ова,/ гра́да Ста́рицы похвалу́ восхва́лим,/ я́ко во гра́де о́нем роди́ся,/ и та́мо во оби́тели Успе́ния Богома́тере бе воспита́н,/ и стра́ху Бо́жию до́бре обучен,/ таможе и а́нгельский о́браз восприи́м,/ вы́сшаго зва́ния дости́гл еси́/ и пе́рвым Патриа́рхом Моско́вским и всея́ Росси́и сподо́бился еси́ быти,/ и до́бре упа́сл еси́ Святу́ю Це́рковь Росси́йскую,/ и ве́льми потруди́лся еси́/ ра́ди спасе́ния Це́ркве и оте́чества на́шего/ в сму́тныя времена́ на Руси́,/ и пострада́л еси́ от самозва́нца и мяте́жников его́./ Ны́не же мо́лит Вседержи́теля Го́спода Бо́га на́шего Иису́са Христа́,/ да спасе́т ду́ши на́ша.

Прииди́те, ве́рнии лю́дие,/ ублажи́м Тверски́я святи́тели:/ Арсе́ния, Симео́на, пе́рваго святи́теля Тверска́го,/ Фебдора, Варсоно́фия, Феокти́ста и Ака́кия,/ ку́пно же с ни́ми святи́тели Моско́вския/ Петра́, Алекси́я, Киприа́на и Фили́ппа,/ та́же Ге́рмана и Гу́рия, Каза́нских святы́х,/ и святи́теля Ти́хона Воро́нежскаго и Задо́нскаго чудотво́рца,/ потруди́вшихся в Це́ркви Тверской во сла́ву Бо́жию,/ и́же и ны́не мо́лятся Бо́гу,/ да умири́т мир и спасе́т ду́ши на́ша.

Благове́рнаго вели́каго кня́зя Тверска́го/ свята́го Михаи́ла и дружи́ны его́,/ княги́ни преподо́бныя А́нны Ка́шинския,/ преподо́бных Ефре́ма и Арка́дия Новото́ржских,/ Мака́рия Каля́зинскаго и Ни́ла Столобе́нскаго,/ Анто́ния Краснохо́лмскаго и Некта́рия Бе́жецкаго/ и вся преподо́бныя, поимено́ванныя и непоимено́ванныя,/ с ни́миже и преподо́бныя же́ны/ ны́не духо́вно прославля́ем,/ я́ко Це́ркве Тверски́я си́и ве́лие украше́ние и сла́ва/ и те́плии моли́твенницы ко Го́споду,/ во е́же дарова́ти нам мир и ве́лию ми́лость.

Сла́ва, глас 6:

Всех святы́х, в земли́ Тверско́й просла́вльшихся,/ ве́рою, любо́вию, ду́хом,/ чистото́ю и смире́нием,/ благоче́стным житие́м, доброде́ланием и моле́нием/ Бо́гу угоди́вших/ и свя́тостию украси́вшихся,/ дне́сь, соверша́юще све́тлое торжество́/ и вознося́ще моли́тву к просла́вльшему вы Христу́ Бо́гу на́шему, мо́лимся приле́жно,/ да ва́шими моли́твами/ да́рует Госпо́дь душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.

И ньше, Богоро́дичен гла́са.

Вход. Проки́мен: Госпо́дь воцари́ся: И чте́ния:

Проро́чества Иса́иина чте́ние (глава́ 43):

Та́ко глаго́лет Госпо́дь:/ вси язы́цы собра́шася вку́пе, и соберу́тся кня́зи от них./ Кто возвести́т сия́ в них?/ Или́, я́же от нача́ла, кто слы́шана сотвори́т вам?/ Да приведу́т свиде́тели своя́, и оправдя́тся,/ и да услы́шат, и да реку́т и́стину./ Бу́дите Ми свиде́тели,/ и Аз Свиде́тель, глаго́лет Госпо́дь Бог,/ и о́трок, его́же избра́х./ Да позна́ете, и ве́руете Ми,/ и разуме́ете, я́ко Аз е́смь,/ пре́жде Мене́ не бы́сть ин бог, и по Мне не бу́дет./ Аз е́смь Бог,/ и не́сть, ра́зве Мене́, спаса́яй./ Аз возвести́х и спасо́х,/ уничижи́х и не бе в вас чужди́й./ Вы Мне свиде́тели, и Аз Госпо́дь Бог,/ и еще́ от нача́ла Аз е́смь,/ и не́сть от рук Мои́х избавля́яй./ Сотворю́, и кто отврати́т то?/ Си́це глаго́лет Госпо́дь Бог,/ избавля́яй вас, Святы́й Изра́илев.

Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (глава́ 3):

Пра́ведных ду́ши в ру́це Бо́жией,/ и не прико́снется их му́ка./ Непщева́ни бы́ша во очесе́х безу́мных умре́ти,/ и вмени́ся озлобле́ние исхо́д их./ И е́же от нас ше́ствие – сокруше́ние,/ они́ же су́ть в ми́ре./ И́бо пред лице́м челове́ческим а́ще и му́ку прии́мут,/ упова́ние их безсме́ртия испо́лнено./ И вма́ле нака́зани бы́вше,/ вели́кими благоде́тельствовани бу́дут,/ я́ко Бог искуси́ я и обре́те их досто́йны Себе́./ Я́ко зла́то в горни́ле, искуси́ их/ и, я́ко всепло́дие же́ртвенное, прия́т я./ И во вре́мя посеще́ния их возсия́ют/ и, я́ко и́скры по сте́блию, потеку́т./ Су́дят язы́ком и облада́ют людьми́,/ и воцари́тся Госпо́дь в них во ве́ки./ Наде́ющиися На́нь разуме́ют и́стину/ и ве́рнии в любви́ пребу́дут Ему́,/ я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́/ и посеще́ние во избра́нных Его́.

Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (главы́ 5 и 6):

Пра́ведницы во ве́ки живу́т,/ и в Го́споде мзда их, и попече́ние их у Вы́шняго./ Сего́ ра́ди прии́мут Ца́рствие благоле́пия/ и вене́ц добро́ты от руки́ Госпо́дни,/ зане́ десни́цею покры́ет я и мы́шцею защити́т их./ Прии́мет всеору́жие рве́ние Свое́/ и вооружи́т тва́рь в ме́сть враго́м./ Облече́тся в броня́ пра́вды/ и возложи́т шлем – суд нелицеме́рен./ Прии́мет щит непобеди́мый – преподо́бие,/ поостри́т же напра́сный гнев во ору́жие,/ спобо́рет же с ним мир на безу́мныя./ По́йдут праволу́чныя стре́лы мо́лниины/ и, я́ко от благокру́гла лу́ка облако́в, на наме́рение полетя́т,/ и от каменоме́тныя я́рости испо́лнь паду́т гра́ды,/ вознегоду́ет на них вода́ морска́я,/ ре́ки же потопя́т я на́гло./ Сопроти́в ста́нет им дух си́лы/ и, я́ко ви́хор, разве́ет их,/ и опустоши́т всю зе́млю беззако́ние,/ и злоде́йство преврати́т престо́лы си́льных./ Слы́шите у́бо, ца́рие, и разуме́йте,/ навы́кните, судии́ конце́в земли́,/ внуши́те, держа́щии мно́жества/ и гордя́щиися о наро́дех язы́к./ Я́ко дана́ е́сть от Го́спода держа́ва вам/ и си́ла от Вы́шняго.

На лити́и стихи́ра, глас 8:

О, ди́вное чу́до,/ ны́не страна́ Тверская ра́дуется/ и духо́вно весели́тся,/ прославля́ющи всех святы́х, в ней просия́вших,/ и мы духо́вно торжеству́им,/ благодаря́ще Христа́ Бо́га на́шего,/ дарова́вшаго нам ра́дость/ моли́твенно соверша́ти сла́вную па́мять всех святых,/ во вся́цем чи́не и зва́нии/ по́двиги до́брыми подвиза́вшихся на Тверско́й земли́/ и ны́не моля́щихся Го́споду/ о умире́нии ми́ра и спасе́нии душ на́ших.

Сла́ва, и ныне, глас то́и́же:

Небеса́ ны́не ра́дуются/ и земля́ с челове́ки весели́тся,/ дне́сь бо Свята́я Тверска́я Це́рковь/ соверша́ет духо́вное торжество́,/ прославля́ющи всех святых, в ней просия́вших,/ и́хже моли́твами и Богоро́дицы/ Це́рковь и страну́ на́шу в ми́ре сохрани́, Многоми́лостиве.

На стихо́вне стихи́ры воскре́сны.

Сла́ва, святых, глас 4:

Ны́не лик всех святы́х,/ в земли́ Тверско́й просия́вших, ра́дуется,/ Небе́сное Ца́рство насле́довавше/ и Христа́ сла́вяще,/ я́ко раби́ Его́ бы́вше,/ все́льшиися в жи́знь ве́чную,/ за е́же на земли́ свя́то пожи́вше,/ и́хже моли́твами, Христе́ Бо́же,/ поми́луй и спаси́ нас.

На благослове́нии хле́бов Богоро́дице Де́во: два́жды, и святых тропа́рь еди́ножды.

Тропа́рь, глас 4:

И́же в земли́ Тверско́й просла́вльшиися,/ святи́телие, му́ченицы,/ преподо́бнии, пра́веднии/ и вси святи́и,/ ве́рою, по́двиги благоче́стия,/ любо́вию, кро́тостию, сло́вом и житие́м/ Бо́гу благоугоди́вшии/ и венцы́ нетле́ния и сла́вы украси́вшиися,/ моли́те Христа́ Бо́га на́шего/ дарова́ти мир стране́ на́шей/ и душа́м на́шим в ми́ре спасти́ся.

НА У́ТРЕНИ

На Бог Госпо́дь: тропа́рь воскре́сен, два́жды. Сла́ва, святых. И ны́не, Богоро́дичен гла́са. По кафи́змах седа́льны воскре́сны гла́са с припе́вы и Богоро́дичны их.

По полиеле́и велича́ние:

Велича́ем вас,/ святи́телие Христо́вы,/ му́ченицы, за ве́ру Христо́ву и оте́чество пострада́вшии,/ преподо́бнии, пра́веднии и вси святи́и,/ в земли́ Тверско́й просия́вшии,/ и чтим святу́ю па́мять ва́шу,/ вы бо моли́те о нас/ Христа́, Бо́га на́шего.

Псало́м избра́нныи́: Услы́шите сия́, вси язы́цы: Посе́м тропари́: А́нгельский собо́р:

Ипакои́ святых, глас 8:

Па́мять святы́х Тверски́я страны́ соверша́юще,/ Це́рковь Ру́сская духо́вно ра́дуется и мо́лится ко Спа́су Христу́:/ и́хже моли́твами спаси́ лю́ди Твоя́ и благослови́ достоя́ние Твое́.

Степе́нны и проки́мен гла́са. Ева́нгелие воскре́сно. Воскресе́ние Христо́во ви́девше: Псало́м 50. Сла́ва: Моли́твами Апо́столов: И ны́не: Моли́твами Богоро́дицы: Стихи́ра воскре́сна.

Кано́н воскре́сен гла́са со ирмосо́м на 4, Крестовоскре́сен на 3, Богоро́дицы на 3, святых на 4.

Кано́н всем святым Тверски́м, глас 8.

Пе́снь 1

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́/ чудотворя́й иногда́/ Моисе́йский жезл, крестообра́зно порази́в/ и раздели́в мо́ре,/ Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́,/ пе́снь Бо́гови воспева́юща.

Припе́в: Святи́и вси Тверски́я земли́, моли́те Бо́га о нас.

Пра́зднующе ны́не па́мять всех святы́х, в земли́ Тверско́й просия́вших,/ ве́рою, любо́вию и благоче́стием благоугоди́вших Бо́гу,/ моли́твеннаго хода́тайства о нас пред Бо́гом усе́рдно про́сим.

Пе́рваго Патриа́рха Всеросси́йскаго Святе́йшаго Отца́ И́ова,/ ве́рнии лю́дие, почти́м усе́рдно,/ я́ко моли́твенника на́шего и предста́теля пред Бо́гом за оте́чество на́ше.

Ра́дуйся, пе́рвый епи́скопе Тверски́я епа́рхии,/ святи́телю о́тче Симео́не,/ положи́вый нача́ло духо́внаго правле́ния па́ствы Тверски́я.

Богоро́дичен: Пресвята́я Влады́чице Богоро́дице,/ помоли́ся за ны Бо́гу со всем собо́ром Тверски́х святы́х,/ да спасе́т Госпо́дь ду́ши на́ша.

Пе́снь 3

Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле Небеса́ ра́зумом/ и зе́млю на вода́х основа́вый,/ на ка́мени мя, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́,/ я́ко нестъ свят, па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.

Арсе́ние святы́й, святи́телю Христо́в,/ а́ще и челове́к естество́м, но а́нгельски на земли́ пожи́л еси́,/ от ю́ности Христа́ возлюби́в, душе́вною чистото́ю сия́я,/ и́стинным смире́нием украси́лся еси́.

Вельми́ украси́л еси́ престо́л твой, святи́телю Арсе́ние,/ вели́кими бо чудесы́ преспе́л еси́ и житие́м, све́тлым,/ сего́ ра́ди Вели́кий Бог наш вельми́ Тя просла́ви.

Врача́ изря́дна разли́чно неду́гующим/ и наставле́ние всем, прельще́нным злым сове́том,/ Христо́с тя дарова́ чудотво́рца земли́ на́шей, святи́телю Арсе́ние./ Те́мже тя ублажа́ем.

Богоро́дичен: Пресвята́я Де́во, Ты нас спаси́ и не́мощем на́шим бу́ди Спаси́тельница,/ скорбе́й мно́гих и лю́тых нас изба́ви,/ да Тя сла́вим, еди́ну Богоро́дицу.

Конда́к святых, глас 4:

На земли́ благоче́стно пожи́вшии,/ святи́и, в земли́ Тверско́й просия́вшии,/ и ны́не на Небесе́х со А́нгелы ра́дуетеся/ и Тро́ицу Святу́ю – Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха во Еди́ном Божестве́ прославля́ете./ Мы же, земноро́днии, моли́твенно ублажа́юще вас/ и святу́ю па́мять соверша́юще, мо́лим:/ принеси́те на́ша моли́твы к Небе́сному Престо́лу Го́спода Вседержи́теля,/ да Ва́шим хода́тайством/ да́рует мир и спасе́ние душа́м на́шим.

И́кос:

Аз е́смь Лоза́, вы же ро́ждие, –/ рече́ Христо́с Свои́м ученико́м./ Та́кожде и вы, святи́и страны́ Тверски́я, яви́стеся ло́зы Христо́вы,/ благоукраси́вшия Святу́ю Це́рковь Ру́сскую плоды ве́ры и благоче́стия,/ и ны́не подае́те душа́м на́шим ра́дость, мир и ве́лию ми́лость.

Пе́снь 4

Ирмо́с: Ты моя́ кре́пость, Го́споди,/ Ты моя́ и си́ла,/ Ты мо́й Бог, Ты мое́ ра́дование,/ не оста́вль не́дра О́тча/ и на́шу нищету́ посети́в./ Тем с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти:/ си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Незаходи́мое Со́лнце в себе́ стяжа́в, Христа́ Бо́га на́шего,/ пресла́вный благове́рный вели́кий кня́же Михаи́ле,/ освяти́ ны, честну́ю па́мять твою́ почита́ющия.

Я́ко по зако́ну ходи́в, смире́нную му́дрость восприя́л еси́,/ вели́кий страда́льче, кня́же Михаи́ле,/ со святы́ми Тро́ице предстоя́,/ моли́ся очище́ние нам дарова́ти, тебе́ восхваля́ющим.

Яви́ся дне́сь заступле́ние гра́ду на́шему и лю́дем пречи́стое те́ло твое́ честно́е,/ е́же прии́мши Це́рковь Бо́жия,/ весели́т сердца́ пою́щих тя, Михаи́ле всеблаже́нне.

Богоро́дичен: Засту́пнице скорбя́щих,/ наде́ждо ненаде́ющихся, Богоро́дице Всепе́тая,/ моли́ приле́жно изба́витися нам от бед и скорбе́й.

Пе́снь 5

Ирмо́с: Вску́ю мя отри́нул еси́/ от лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый,/ и покры́ла мя е́сть чужда́я тьма́, окая́ннаго?/ Но обрати́ мя и к све́ту за́поведеи́ Твои́х/ пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Многоско́рбная вели́кая княги́не, преподо́бная А́нно Ка́шинская,/ чу́дным житие́м твои́м угоди́ла еси́ Христу́ Бо́гу,/ ны́не ра́дующися, и веселя́щися,/ и наслажда́ющися ра́йския красоты́ и блаже́нства,/ моли́ о нас Христа́ Бо́га на́шего,/ дарова́ти мир стране́ на́шей.

Богому́драя Ксе́ние, ма́ти кня́зя-му́ченика свята́го Михаи́ла Тверска́го,/ моли́ся с сы́ном твои́м честны́м о нас ко Го́споду,/ да умири́т мир и спасе́т ду́ши на́ша.

Благове́рная княги́не Новото́ржская Иулиани́е,/ целому́дрия ра́ди му́ченическую сме́рть прия́ла еси́./ Сего́ ра́ди от Христа́ Бо́га нетле́нным и ве́чным венце́м венча́вшися,/ ны́не с ли́ки му́ченик лику́еши./ Моли́ся Христу́ Бо́гу о всех нас,/ ве́рою и любо́вию страда́ния твоя́ почита́ющих.

Богоро́дичен: Блажи́м Тя, Богоро́дице Де́во,/ Ты бо мо́лишися о нас Сы́ну Твоему́, Христу́ Бо́гу на́шему,/ во спасе́нии душ и́мя Твое́ призыва́ющих.

Пе́снь 6

Ирмо́с: Очи́сти мя, Спа́се,/ мно́га бо беззако́ния моя́,/ и из глубины́ зол возведи́, молю́ся,/ к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя,/ Бо́же спасе́ния моего́.

Мо́лим вас, святи́телие Христо́вы Тверски́я страны:/ Ака́кие, Фео́доре, Феокти́сте и Арсе́ние/ и вси Тверсти́и святи́телие и чудотво́рцы,/ да ва́шими святы́ми моли́твами пода́ст Госпо́дь ми́ру умире́ние.

С ва́ми да помо́лятся и святи́тели первопресто́льнаго гра́да Москвы,/ Петр, Алекси́й и Киприа́н,/ и Каза́нстии чудотво́рцы, святи́и Варсоно́фии́, Ге́рман и Гу́рий, с Моисе́ем Новгоро́дским/ о спасе́нии душ на́ших.

Святи́телю о́тче Ти́хоне, Воро́нежский и Задо́нский чудотво́рче,/ ты в Твери́ подвиза́лся еси́ на по́прищи просвеще́ния и учи́тельства в духо́вной шко́ле/ и в управле́нии Успе́нским О́трочим монастыре́м;/ во святи́тельстве же написа́л еси́ труд:/ Духо́вное сокро́вище, от ми́ра собира́емое./ Све́том Богопозна́ния просвети́ и на́ша сердца́.

Богоро́дичен: В моли́твах Твои́х неусы́пную моли́твенницу, Влады́чице,/ и в предста́тельстве непрело́жное упова́ние ве́мы Тя, Богоро́дице./ Те́мже мо́лим Тя:/ спаси́ от бед любо́вию чту́щих Тя.

Конда́к и и́кос воскре́сны.

Пе́снь 7

Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния/ огнь устыде́ся в Вавило́не иногда́./ Сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю,/ я́ко во цве́тнице, лику́юще, поя́ху:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Тверска́я похвало́:/ Арсе́ние святи́телю, Михаи́ле му́чениче/ и А́нно, гра́да Ка́шина сокро́вище, с Иулиани́ею – цве́том целому́дрия,/ о нас Христа́ Бо́га моли́те.

Преподо́бнии Ни́ле Столобе́нский и Мака́рие Каля́зинский, чудотво́рцы пресла́внии,/ помина́йте чту́щих ва́шу святу́ю па́мять/ и моли́те Бо́га о нас.

О́тче Ефре́ме, гра́да Торжка́ просвети́телю, со ученико́м твои́м Арка́дием,/ моли́те Бо́га пода́ти мир всему́ Правосла́вию/ и душа́м на́шим ве́лию и бога́тую ми́лость.

Богоро́дичен: Не и́мамы ины́я по́мощи, ра́зве Тебе́, Цари́це Небе́сная,/ Ты нам помози́/ и изба́ви от находя́щих на ны бед и скорбе́й/ и от печа́лей мно́гих, обурева́ющих ны.

Пе́снь 8

Ирмо́с: Седмери́мцею пе́щь/ халде́йский мучи́тель/ Богочести́вым неи́стовно разжже́,/ си́лою же лу́чшею спасе́ны, сия́ ви́дев,/ Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше:/ о́троцы, благослови́те,/ свяще́нницы, воспо́йте,/ лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

Свя́тче Паи́сие, постри́жениче преподо́бнаго Мака́рия, Каля́зинскаго чудотво́рца,/ а́нгельскому житию́ ревну́я, духо́вному отцу́ твоему́ подража́тель быв,/ многотру́дное житие́ яви́л еси́,/ и, чуде́с дарова́ние от Бо́га прия́в, преподо́бне,/ моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Преподо́бнии отцы́: Анто́ние Краснохо́лмский, Некта́рие Бежецкий и Арсе́ние Новогру́дский/ и про́чии преподо́бнии всея́ Тверски́я страны́,/ вы есте́ сла́во и украше́ние святе́й Це́ркве Тверско́й.

Преподо́бнии отцы́ и ма́тери, ве́домии и неве́домии ми́ру,/ в земли́ Тверско́й подвиза́вшиися и житие́м ва́шим Бо́гу благоугоди́вшии,/ моли́те Бо́га о душа́х на́ших.

Богоро́дичен: Богоро́дице Де́во, упова́ние христиа́ном,/ сохрани́ гра́ды и ве́си Тверски́я страны́,/ и Це́рковь святу́ю в ми́ре соблюди́,/ и лю́ди правосла́вныя, на Тя упова́ющия, спаси́.

Пе́снь 9

Ирмо́с: Ужасе́ся о сем Не́бо/ и земли́ удиви́шася концы́,/ я́ко Бог яви́ся челове́ком пло́тски/ и чре́во Твое́ быстъ простра́ннейшее Небе́с./ Тем Тя, Богоро́дицу,/ А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Всем святы́м, земноро́дным сро́дником на́шим,/ в земли́ Тверско́й подвиза́вшимся, мо́лимся усе́рдно:/ да моли́твами их пода́ст Госпо́дь мир душа́м на́шим.

О вси святи́и земли́ Тверски́я,/ уго́дницы Бо́жии, Ду́ха Свята́го сосу́ди честни́и бы́вше,/ благода́ть Боже́ственную восприя́сте,/ неиреста́нно моли́те о воспева́ющих и чту́щих святу́ю память ва́шу.

Тро́ичен: Отца́, и Сына, и Свята́го Ду́ха,/ Святу́ю Тро́ицу во Еди́нице чтим, и покланя́емся, и со умиле́нием про́сим:/ да моли́твами всех Тверски́х святы́х сохрани́т Бог мир от вся́каго зла.

Богоро́дичен: Не то́кмо земноро́дных, но и Небе́сных сил яви́лася еси́ Честне́йшая Херуви́м/ и Сла́внейшая без сравне́ния Серафи́м, Пречи́стая Де́во Богоро́дице,/ Бо́га бо родила́ еси́, Неискусобра́чная./ Того́ моли́ единомы́слие, мир и благостоя́ние ти́хое святе́й Це́ркви Правосла́вней дарова́ти,/ во спасе́ние душ на́ших.

Свети́лен воскре́сен. Сла́ва, святых:

Свет Тво́й, Христе́ Бо́же, возсия́ пра́ведникам, я́ко со́лнце незаходи́мое,/ просвеща́ющее Тверску́ю Це́рковь, прославля́емую святы́ми Твои́ми./ Тя бо сла́вяще, чтим и святы́я Твоя́, моля́щияся за ны.

И ны́не, Богоро́дичен.

На хвали́тех стихи́ры воскре́сны и святы́х, глас 6:

Вси святи́и Тверски́я страны́:/ святи́телие, му́ченицы, преподо́бнии и пра́веднии,/ ныне прославля́емии,/ мно́гая ва́ша имена́, ве́домая нам и неве́домая,/ на тве́рди церко́вней возсия́вшая,/ мир просвеща́ете и от бед моли́твами ва́шими нас сохраня́ете./ Мы же, соше́дшеся дне́сь, пе́сненно восхваля́ем вас:/ ра́дуйтеся, святи́и вси, в земли́ Тверско́й просия́вшии;/ ра́дуи́теся, сла́во и похвало́ Це́ркве и страны́ сия́;/ ра́дуи́теся, столпи́ непоколеби́мии Святы́я Це́ркве Христо́вы;/ ра́дуйтеся, ве́ры утвержде́ние, и ми́ра умире́ние, и те́плии моли́твенницы о душа́х на́ших.

Сла́ва, стихи́ра Ева́нгельская. И ны́не: Преблагослове́нна еси́, Богоро́дице Де́во:

НА ЛИТУРГИ́И

Блаже́нны гла́са на 6 и святых на 4, пе́снь 9-я. По вхо́де тропа́рь воскре́сен гла́са и хра́ма Богоро́дицы, а́ще е́сть, и святых. Конда́к воскре́сен. Сла́ва, святых. И ныне, хра́ма Богоро́дицы или́: Предста́тельство христиа́н непосты́дное: Проки́мен воскре́сен гла́са и святы́х проки́мен, глас 4: Воззва́ша пра́веднии,/ и Госпо́дь услы́ша их: Апо́стол рядово́й и святы́х ко Евре́ем, зача́ло 230. Аллилу́ия, стих святых: Ра́дуйтеся, пра́веднии, о Го́споде, пра́вым подоба́ет похвала́. Ева́нгелие рядово́е и святых, от Матфе́я, зача́ло 11. Прича́стен воскре́сен: Хвали́те Го́спода с Небе́с,/ хвали́те Его́в Вы́шних. И святых: Ра́дуйтеся, пра́веднии, о Го́споде,/ пра́вым подоба́ет похвала́. 

И́на слу́жба всем святы́м, в земли́ Тверско́й просия́вшим

НА ВЕЛИ́ЦЕЙ ВЕЧЕ́РНИ

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 2:

Ки́ими пе́сненными похвала́ми/ соста́вим пра́здник че́стен Богому́драго Михаи́ла,/ и́же Христа́ ра́ди оста́ви тле́нную сла́ву земную́/ и сосу́д че́стен яви́ся Свята́го Ду́ха./ Звезда́ светоно́сная возсия́ в Росси́и,/ озаря́ющая вся концы́,/ и, я́ко же́ртва непоро́чна, принесе́ся Христу́,/ Ему́же приле́жно мо́лится/ дарова́ти нам мир и ве́лию ми́лость.

Ки́ими духо́вными пе́сньми/ похва́лим Арсе́ния свяще́ннаго?/ Ди́внаго в чудесе́х и Безпло́тным сожи́теля,/ освяще́ннаго от пеле́н,/ столпа́ Це́ркви неподви́жима,/ весе́лие земли́ на́шея,/ и́ноков люби́теля,/ я́ко вои́стинну отца́ чадолюби́ва/ и больны́м врача́ безме́здна.

Ки́ими похвала́ми/ возмо́жем похвали́ти тебе́, преподо́бне Варсоно́фие?/ Всем был еси́ сам о́браз и учи́тель неле́стен/ и сла́вному во гра́дех Твери́ святи́тель поставля́ешися,/ уча́ и наказу́я пути́ Госпо́дню;/ мы же, лю́дие па́ствы твоея́, вопие́м ти:/ ра́дуйся, святи́телю о́тче Варсоно́фие,/ гра́ду на́шему похвала́ и утвержде́ние.

Прииди́те, мона́шествующих собо́ри,/ Ефре́ма Богоблаже́ннаго пе́сньми и пе́ньми восхва́лим/ и, на честну́ю его́ ико́ну взира́юще, любе́зно рцем:/ ра́дуйся, Богому́дрый о́тче,/ оби́тели свое́й пресве́тлый свети́льниче;/ ра́дуйся Пресвяты́я Тро́ицы ве́рный служи́телю./ Е́йже ны́не предстоя́ со А́нгелы, моли́ся/ дарова́ти душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Преподо́бне Арка́дие,/ измла́да возлюби́л еси́ добро́ту Влады́чню/ и, к Тому́ жела́ние невозвра́тно име́я,/ оте́чество и род оста́вил еси́,/ бога́тство и сла́ву возненави́дев,/ Христу́ еди́ному после́довал еси́,/ равноа́нгельно во оби́тели с Богоно́сным Ефре́мом пожи́л еси́./ И ныне на Небесе́х со А́нгелы Христу́ Бо́гу предстоя́,/ моли́ся спасти́ся нам.

Кто изглаго́лет до́блести твоя́, Мака́рие преподо́бне?/ Ра́вно А́нгелом житие́ пожи́л еси́,/ воздержа́нием ум очи́стив,/ сле́зными тече́нии ду́шу просвети́л еси́./ Тем и ны́не све́тло укра́шен,/ предстои́ши со А́нгелы, ра́дуяся, Царю́ сла́вы,/ Его́же моли́ пода́ти мир ми́ру/ и душа́м на́шим спасе́ние.

Сла́ва, глас то́йже:

В пусты́ню водвори́лся еси́/ благода́тию Христа́ Бо́га,/ преблаже́нне о́тче Ни́ле,/ в не́йже, я́ко лоза́ благопло́дная при вода́х, насажде́н еси́,/ плоды́ Христу́ Бо́гу принося́/ и к жи́зни ве́чнеи́ наставля́я/ ве́рою пра́зднующих честну́ю па́мять твою́,/ моли́ Христа́ Бо́га/ от бед изба́витися нам/ и спасти́ ду́ши на́ша.

И ныне, Богоро́дичен гла́са.

Вход. Проки́мен воскре́сен. И чте́ния (зри выше).

На лити́и стихи́ры, глас 8:

Прииди́те, восхва́лим чудотво́рца и му́ченика,/ за лю́ди своя́ пострада́вшаго,/ победи́вшаго сопроти́внаго врага́,/ ны́не бо, све́тло укра́шен,/ предстои́т Христу́, ра́дуяся./ Тем и мы пе́сньми па́мять его́ любо́вию похва́лим, вопию́ще:/ ра́дуйся, вселе́нныя засту́пниче и побори́телю на враги́;/ ра́дуйся, врачу́ боля́щих и де́монов прогони́телю;/ ра́дуйся, чу́дный Михаи́ле, люби́мый Христу́,/ за ны моли́ Святу́ю Тро́ицу,/ умири́ти мир и спасти́ ду́ши на́ша.

Прииди́те, стеце́мся вси/ к Боже́ственней па́мяти отца́ на́шего святи́теля Арсе́ния:/ се́й бо от ю́ности жела́ние Боже́ственное в се́рдцы свое́м прии́м/ и возлюби́в Христа́ и Пречи́стую Его́ Ма́терь,/ Е́йже и оби́тель сотвори́, и вельми́ украси́,/ и мно́жество мона́хов собра́./ Тем быв христолюби́вым князе́м учи́тель пра́выя ве́ры,/ вельмо́жам тве́рдое защище́ние,/ си́рым я́ко оте́ц милосе́рд,/ вдови́цам те́плое заступле́ние,/ скорбящим утеше́ние, боля́щим исцеле́ние./ О Богоблаже́нныи́ о́тче,/ не преста́й моля́ся о всех,/ с ве́рою чту́щих па́мять твою́.

Прииди́те, и́ночествующих собо́ри,/ усе́рдно вси стеце́мся,/ ве́село торжеству́ем в честне́й па́мяти преди́внаго отца́ на́шего Мака́рия,/ пе́сньми воспева́юще равноа́нгельное житие́ его́./ По святе́м бо его́ преставле́нии/ честны́я мо́щи подаю́т исцеле́ния,/ к нему́же возопие́м:/ ра́дуи́ся, преподо́бне Мака́рие,/ свети́льниче многосве́тлый,/ мона́шествующим спасе́ния хода́таи́,/ но, я́ко име́я дерзнове́ние ко Христу́ Бо́гу,/ не преста́й моли́тися о чту́щих па́мять твою́.

И ны́не, Богоро́дичен.

На стихо́вне стихи́ры, глас 8:

Преподо́бне и Богоно́сне о́тче наш Ни́ле,/ ты от ю́ности отве́рглся еси́ ми́ра и сро́дник свои́х/ и прия́л еси́ о́браз а́нгельский и́ноческаго жития́/ во оби́тели свята́го апо́стола и евангели́ста Иоа́нна Богосло́ва/ и преподо́бнаго отца́ на́шего Са́ввы, и́же в Кры́пцах,/ и в не́й подвиза́вся смире́нием и послуша́нием,/ я́ко до́брый во́ин Христо́в./ Того́ моли́ о нас, преподо́бне, со святыми си́ми/ пода́ти грехо́в оставле́ние и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ сме́рть преподо́бных Его́.

Боже́ственным уязви́вся жела́нием, преподо́бне о́тче Ефре́ме,/ и крест сво́й на ра́мо восприи́м,/ невозвра́тно после́довал еси́ Владыце Христу́/ и плотска́я вся мудрова́ния умертви́л еси́;/ сего́ ра́ди насле́довал еси́ кро́тких зе́млю,/ тем неизрече́ннаго о́наго весе́лия наслажда́яся,/ помина́й нас, творя́щих всечестну́ю па́мять твою́.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Помышля́я загробное житие́/ и век бу́дущий несконча́емый,/ век се́и́ земный, я́ко маловре́менен,/ оста́вил еси́, блаже́нне Арка́дие,/ и потща́лся еси́ тле́нными стяжа́ти нетле́нная,/ отню́дуже и те́ло порабо́тил еси́ ду́хови,/ да Христа́ еди́наго приобря́щеши;/ Его́же моли́ спасти́ся всем,/ любо́вию свяще́нную па́мять твою́ почита́ющим.

Сла́ва, глас 4:

Ра́достно соше́дшеся,/ гра́да Твери́ и Тверски́х преде́лов насе́льницы,/ све́тло пра́зднуем богоблаже́нную и богодарова́нную нам па́мять/ святи́теля на́шего и чудотво́рца Варсоно́фия,/ да мо́лит Христа́ Бо́га/ изба́витися нам, ча́дом Его́, от всех бед,/ и пожи́ти в ве́це сем ми́рно, безбе́дно и боголюбе́зно,/ и всем дости́гнути ве́чнаго Ца́рствия Небе́снаго.

И ны́не, Богоро́дичен.

На благослове́нии хле́бов Богоро́дице Де́во: два́жды и святых тропа́рь еди́ножды.

Тропа́рь святьгх, глас 4:

Бо́же оте́ц на́ших,/ творя́й при́сно с на́ми по Твое́й кро́тости,/ не отста́ви ми́лость Твою́ от нас,/ но моли́твами их/ в ми́ре упра́ви живо́т наш.

НА У́ТРЕНИ

На Бог Госпо́дь: тропа́рь воскре́сен, два́жды. Сла́ва, святы́х. И ныне, Богоро́дичен воскре́сен гла́са.

По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 8:

Ми́лостивому Христо́ву уго́днику, незло́бивому, и кро́ткому,/ вси тебе́ приле́жно мо́лимся и любо́вию зове́м:/ ра́дуйся, святи́телю Арсе́ние,/ украси́вый храм Бо́жия Ма́тере и уго́дников Ея́ Анто́ния и Феодо́сия,/ с ни́миже моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Егда́ прии́дет суди́ти все́и́ земли́ всех Влады́ка и Госпо́дь,/ овца́м мя причти́ десны́м, Влады́чице,/ и кроме́шния тьмы́ и вся́каго муче́ния Твоего́ непотре́бнаго раба́ исхи́ти, молю́ся,/ да благода́рно велича́ю бога́тство Твоея́ бла́гости, Богоро́дице Всенепоро́чная,/ и вопию́ Ти, ра́дуяся:/ моли́ся Христу́ Бо́гу прегреше́ний оставле́ние дарова́ти мне,/ Тебе́ бо и́мам еди́ну наде́жду.

По 2-м стихосло́вии седа́лен гла́са:

Доброде́тели вся́цей обучи́вся терпели́вно, Богодухнове́нне Варсоно́фие,/ и благода́тию Всесвята́го Ду́ха священноде́латель свяще́ннейший был еси́ и па́стырь и́стинный./ Те́мже вся градо́в Твери́ и Каза́ни Це́рковь сла́вит тя,/ све́тло соверша́ющи па́мять твою́/ и Спа́са Бо́га прославля́ющи.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Милосе́рдия исто́чниче,/ ми́лости сподо́би нас, Богоро́дице,/ при́зри на лю́ди согреши́вшия,/ яви́ я́ко при́сно си́лу Твою́,/ на Тя бо упова́юще, ра́дуйся, вопие́м Ти,/ я́коже иногда́ Гаврии́л, безпло́тных Архистрати́г.

Велича́ние:

Велича́ем вас,/ страны́ Тверски́я покрови́тели,/ и чтим святу́ю па́мять ва́шу,/ вы бо моли́те о нас/ Христа́, Бо́га на́шего.

По полиеле́и седа́лен, глас 8:

Я́ко вои́стинну Боже́ственная и честна́я возсия́вши па́мять твоя́/ Росси́йским страна́м дне́сь, сла́вный Михаи́ле,/ ца́рскаго ко́рене свята́я о́трасль,/ Христа́ возлюби́в, Его́же ра́ди непра́ведное заколе́ние претерпе́л еси́./ Те́мже моли́, блаже́нне, дарова́ти душа́м на́шим очище́ние согреше́ний,/ мир и ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ныне, Богоро́дичен:

Пречи́стыя ру́це Твоя́, Де́во Ма́ти, просте́рши,/ покры́й упова́ющия на Тя и Сы́ну Твоему́ зову́щия:/ всем пода́ждь, Христе́, ми́лости Твоя́.

А́ще пра́зднуеши святы́м во ин де́нь, кроме́ неде́ли или́ на моле́бне.

Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х/ Бог Изра́илев. Стих: В це́рквах благослови́те Бо́га, Го́спода от исто́чник Изра́илевых. Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Иоа́нна, зача́ло 35 или́ 36.

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:

Святи́телие Христо́вы Арсе́ние и Варсоно́фие,/ споспешеству́йте нам на ви́димыя и неви́димыя враги́ на́ша,/ и́мате бо на сие́ благода́ть, да́нную вам от Го́спода,/ Ему́же во хра́ме Преображе́ния Госпо́дня приле́жныя моли́твы,/ я́ко кади́ло благоуха́нное,/ возноси́ли есте́ за па́ству свою́.

Кано́н воскре́сен гла́са со ирмосо́м на 4, и Богоро́дицы на 4, и святым на 6.

Кано́н святы́м, глас 4.

Пе́снь 1

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́,/ и напо́лнятся Ду́ха,/ и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери,/ и явлю́ся, све́тло торжеству́я/ и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Припе́в: Святы́й благове́рный вели́кий кня́же Михаи́ле, моли́ Бо́га о нас.

Кто не удиви́тся и кто не воспое́т и просла́вит ве́рно/ пресла́внаго му́ченика Христо́ва Михаи́ла,/ Христо́ва ра́ди смире́ния презре́вшаго диади́му и ца́рство?

Княже́ние земно́е и ца́рское украше́ние оста́вив,/ восприя́л еси́ вене́ц из Бо́жия Влады́чни десни́цы и со А́нгелы лику́еши./ Моли́ Го́спода за ны, чту́щия твою́ па́мять.

Заколе́н был еси́ от непра́ведных твои́х уби́и́ц/ и вопия́л еси́ Влады́це Христу́:/ приими́ дух мо́й, Влады́ко,/ на Тя бо упова́ние мое́ возложи́х, Го́споди.

Тезоимени́те Вы́шняго воево́ды, Михаи́ле, огнезра́чнаго,/ с ни́мже умоли́ Христа́ пода́ти мир стране́ на́шей/ и утиши́ти вра́жия стремле́ния.

После́довал еси́ Христу́ и му́це Его́ уподо́бился еси́, преблаже́нне Богоно́сне Михаи́ле,/ певцы́ твоя́ сохраня́й и град наш заступи́ от нахожде́ния иноплеме́нных и от бед/ богоприя́тными твои́ми моли́твами.

Богоро́дичен: Богоро́дице Де́во, ро́ждшая Сло́во, па́че словесе́, Зижди́теля Твоего́,/ Того́ моли́ за ны с сим блаже́нным Михаи́лом,/ ве́рно чту́щия Тебе́, Богоро́дице.

Пе́снь 3

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице,/ Живый и Незави́стныи́ Исто́чниче,/ лик себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́,/ в Боже́ственней Твое́й сла́ве/ венце́в сла́вы сподо́би.

Припе́в: Святи́телю о́тче Арсе́ние, моли́ Бо́га о нас.

А́ще и челове́к еси́ естество́м, о́тче Арсе́ние,/ но а́нгельски на земли́ пожи́л еси́,/ десна́го пути́ от ю́ности е́мся, целому́дрия рачи́тель быв,/ Ду́ха Свята́го честно́е обита́лище, всесвяще́нне, яви́лся еси́.

Я́ко светоза́рно житие́, я́ко зело́ чу́дно,/ я́ко красни́ тру́дове твои́, я́ко вели́ка благода́ть свы́ше дана́ ти, му́дре,/ сего́ ра́ди ве́рно почита́ем тя, святи́телю Арсе́ние.

Вы́шний Царю́ и Вседержи́телю,/ моли́твами твоего́ уго́дника жи́знь умири́ всем, Сло́ве, христиа́ном,/ посо́бствуй им на враги́ ви́димыя и неви́димыя.

И́же к Бо́гу моли́твами твои́ми те́плыми,/ очи́сти нас от вся́кия скве́рны и скорбе́й, и боле́зней,/ и вся́кия ну́жды, святи́телю Арсе́ние, изба́ви.

О Богоблаже́нне о́тче Арсе́ние,/ а́ще те́лом и преше́л еси́ от нас, но ду́хом пребыва́я с на́ми,/ моли́ся за ны Христу́ и Пречи́стей Его́ Ма́тери с Ея́ уго́дники Анто́нием и Феодо́сием/ и спаса́й нас, чту́щих тя сла́вно.

Богоро́дичен: Восхва́лим дне́сь пе́сньми вели́каго па́стыря и учи́теля, Арсе́ния Богому́драго,/ се́й бо измла́да возлюби́ Христа́ и Пречи́стую Его́ Ма́терь,/ с Не́юже ны́не мо́лит Христа́ Бо́га поми́ловати ду́ши на́ша.

Седа́лен, глас 4:

Вели́кий Христо́в святи́тель да воспое́тся,/ столп све́тлый, просвеща́яй нас чуде́с светлостьми́:/ Богоно́сный о́тче наш Арсе́ние, па́стырю и учи́телю земли́ на́шея,/ Христа́ Бо́га моли́ о па́стве твое́й/ и о всех, ве́рою и любо́вию чту́щих святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Пое́м Тя, Богоневе́сто, Ма́ти Христа́ Бо́га,/ сла́вяще рождество́ Твое́ непостижи́мое,/ и́мже изба́вихомся от ле́сти диа́вола и вся́кия беды́,/ Богоро́дице Влады́чице, и ве́рно вопие́м:/ поми́луи́ нас, еди́на Всепе́тая.

Пе́снь 4

Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́/ во о́блаце ле́гце,/ прии́де Иису́с Пребоже́ственный/ Нетле́нною Дла́нию и спа́се зову́щия:/ сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Припе́в: Святи́телю о́тче Варсоно́фие, моли́ Бо́га о нас.

Святи́телю о́тче наш Варсоно́фие, моли́ся Христу́ Бо́гу,/ да по достоя́нию возмо́жем принести́ тебе́ пе́ние во хвале́ние/ и Христа́ просла́вим.

Му́жественне терпя́ от неве́рных, в пле́не сый,/ и смире́ния ра́ди нра́ва в кро́тость преложи́л еси́ неве́рных,/ и сего́ ра́ди от Бо́га мзду восприи́м, святи́телю Варсоно́фие.

Всех благи́х о́браз был еси́,/ к Вы́шнему житию́ веду́щ смире́нием и кро́тостью,/ те́мже и Христо́с па́стыря тя лю́дем Свои́м устроя́ет.

И́стиннаго всех Па́стыря – Христа́, святи́телю Варсоно́фие,/ моли́ со все́ми освяще́нными ли́ки,/ да спасе́т лю́ди по вели́цеи́ Его́ ми́лости,/ и сохране́ни бу́дем от диа́вольских кова́рств, чту́щии тя.

Воспева́ющих тя, и при́сно блажа́щих,/ и па́мять твою́ ве́рно прославля́ющих, святи́телю Варсоно́фие, освяти́ и просла́ви/ и от напа́стеи́ и бед изба́ви.

Богоро́дичен: Под кров Тво́й держа́вный с ве́рою прибега́ем, Богоро́дице:/ покры́й и соблюди́, Госпоже́, моли́твами Твои́ми/ и спаси́ от бед и клеветы злых челове́к раб Твои́х,/ при́сно пою́щих Тя.

Пе́снь 5

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая/ о Боже́ственней сла́ве Твое́й:/ Ты бо, Неискусобра́чная Де́во,/ име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га/ и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на,/ всем воспева́ющим Тя/ мир подава́ющая.

Припе́в: Преподо́бне о́тче Ефре́ме, моли́ Бо́га о нас.

Житие́ твое́, о́тче Ефре́ме, чу́дно на земли́ показа́л еси́,/ вели́кое поще́ние и смире́ние,/ сего́ ра́ди на Небесе́х жи́знь ве́чную насле́довал еси́./ Моли́ спасти́ся от бед пою́щим тя.

Яви́лся еси́ гра́ду Торжку́, Ефре́ме Богоблаже́нне, столп непоколеби́мыи́,/ стена́ неруши́мая, вели́кое избавле́ние от бед и исто́чник благода́ти неоску́дный,/ подаю́щий всем исцеле́ние, притека́ющим к тебе́, преподо́бне.

Любо́вию и ве́рою чту́ще па́мять твою́,/ приле́жно мо́лим тя, преподо́бне о́тче Ефре́ме:/ непреста́нно за ны Христа́ Бо́га моли́ вку́пе с Бори́сом и Гле́бом,/ непра́ведное заколе́ние любве́ ра́ди Бо́жия претерпе́вшими.

Преподо́бне о́тче Ефре́ме,/ ты це́рковь прекра́сну страстоте́рпцем Христо́вым Бори́су и Гле́бу воздви́гл еси́,/ иде́же и оби́тель и́ноком че́стну соста́вил еси́,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Ме́сто, е́же сподо́бися прия́ти честны́я мо́щи твоя́, преподо́бне Ефре́ме, освяти́ся/ и по мно́гим страна́м прославля́емо е́сть,/ я́ко и́мать вели́каго пред Бо́гом засту́пника.

Богоро́дичен:            Я́же     все́ми  влады́чествующая тва́рьми,/ лю́дем Твои́м да́руй побе́ду и одоле́ние,/ непокори́выя враги́ покоря́я,/ да Тя вси, я́ко Богоро́дицу, велича́ем.

Пе́снь 6

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е/ соверша́юще пра́зднество,/ Богому́дрии, Богома́тере,/ прииди́те, рука́ми воспле́щим,/ от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Припе́в: Преподо́бне о́тче Арка́дие, моли́ Бо́га о нас.

Боже́ственным жела́нием уязви́вся, преподо́бне Арка́дие,/ житие́ непоро́чно проходи́л еси́,/ до́ндеже, унасле́довал еси́ Ца́рствие Небе́сное.

А́ще и юн те́лом, преподо́бне Арка́дие,/ но многоле́тных житие́м превозше́л еси́,/ все плотско́е мудрова́ние отри́нув,/ сво́й ра́зум в послуша́ние Христо́во плени́л еси́.

Чистото́ю и смире́нием Бо́гу угоди́л еси́/ и наста́внику своему́ во всем повину́лся еси́,/ с ни́мже моли́ся, преподо́бне Арка́дие,/ пода́ти нам мир и ве́лию ми́лость.

Измла́да Христу́ после́довав,/ поще́нием и моли́твами проти́ву ко́знем де́монским вооружи́лся еси́,/ сего́ ра́ди был еси́ свети́льник, чудесы́ сия́я, Арка́дие,/ испроси́ оте́честву на́шему мир и на враги́ побе́ду.

Жела́нием зе́льным, преблаже́нне Арка́дие,/ после́довал еси́ Богоно́снаго отца́ Ефре́ма житию́:/ того́ бо учени́к изря́дный был еси́,/ с ни́мже моли́ся Го́сподеви поми́ловати ду́ши на́ша.

Богоро́дичен: Пло́тию ро́ждши Безпло́тнаго, Богороди́тельнице Пречи́стая,/ теле́сных нас и душе́вных скверн омы́й/ окропле́нием Боже́ственныя благода́ти Сы́на Твоего́.

Конда́к, глас 8:

Мно́гими скорбьми́ пу́ть земны́я жи́зни преидо́сте/ и, дости́гше кра́я у́мнаго жела́ния,/ в черто́г Боже́ственныя сла́вы всели́стеся,/ и ны́не, ра́дующеся со всех Царе́м и Бо́гом,/ моли́теся, я́ко да и мы ва́шего блаже́нства прича́стницы бу́дем,/ ваш собо́р почита́ющии,/ святи́и покрови́телие Тверски́я страны́.

И́кос:

Восхвали́ти по еди́ному кто возмо́жет твоя́ святы́я, о Бо́же?/ Изочту́ их и па́че песка́,/ но Сам, Влады́ко Христе́, изчита́яй мно́жество звезд и всем им имена́ нарица́яй,/ приими́ всех их мольбы́ о нас и яви́ щедро́ты Твоя́ на лю́дех Твои́х./ Ве́мы бо, я́ко мно́гое и́мут дерзнове́ние к вели́честву Твоему́ и хода́тайствуют к Тебе́,/ я́ко при́сно моли́твенницы о душа́х на́ших.

Пе́снь 7

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии/ па́че Созда́вшаго,/ но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше,/ ра́довахуся, пою́ще:/ препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.

Припе́в: Преподо́бне о́тче Мака́рие, моли́ Бо́га о нас.

Боже́ственное житие́ на земли́ пожи́в, преподо́бне Мака́рие,/ Небе́снаго наслажде́ния дости́гл еси́/ и ны́не со А́нгелы лику́еши.

В Боже́ственнеи́ па́мяти твое́й дне́сь соше́дшеся,/ воспева́ем твоя́ по́двиги, и боле́зни, и исправле́ния,/ о́тче преподо́бне Мака́рие.

В простоте́ души́, я́ко А́нгел, пожи́в, блаже́нне Мака́рие,/ страсте́й разгна́л еси́ душетле́нную пре́лесть Боже́ственною благода́тию.

Ны́нешняго жития́ красоты́ вся, я́ко уме́ты, вмени́л еси́,/ да Христа́ приобря́щеши,/ и сего́ ра́ди до́бре потруди́лся еси́, Мака́рие великоимени́тый.

Ра́ка, иде́же лежи́т честно́е те́ло твое́, преподо́бне Мака́рие,/ исто́чник содева́ет чуде́с,/ к не́йже притека́юще, от вся́кия скве́рны страсте́й избавля́емся.

Богоро́дичен: От ложе́сн Твои́х, Пречи́стая, Пра́вды Со́лнце возсия́ и мир просвети́,/ Его́же Боже́ственными заря́ми и мене́ просвети́.

Пе́снь 8

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́/ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть;/ тогда́ у́бо образу́емое,/ ны́не же де́йствуемое,/ вселе́нную всю воздвиза́ет пе́ти Тебе́:/ Го́спода по́йте, дела́,/ и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Припе́в: Преподо́бне о́тче Ни́ле, моли́ Бо́га о нас.

Смири́лся еси́ Христа́ ра́ди, о́тче Ни́ле,/ и, крест взем, оте́чество и сро́дник оста́вил еси́,/ отню́дуже в пусты́не вшед,/ и в не́й трудолю́бно подвиза́лся еси́, преподо́бне.

Сна твои́м очесе́м не дал еси́, блаже́нне Ни́ле,/ ни ве́ждом дрема́ния,/ до́ндеже сподо́бился еси́ пра́ведных селе́ния,/ я́же угото́ва Бог лю́бящим Его́.

Дре́вних и вели́ких отце́в, в посте́ просия́вших, житию́ подо́бися, преподо́бне,/ в пусты́ню всели́лся еси́/ и та́мо в поще́ниих мно́га ле́та пребы́л еси́, Ни́ле, о́тче наш.

Ме́сто освяти́ся, на не́мже честны́е мо́щи твоя́ положи́шася, преподо́бне Ни́ле,/ и по мно́гим страна́м прославля́емо е́сть,/ я́ко в себе́ мо́щи твоя́ иму́щее.

Ны́не пусты́ня весе́лием красу́ется,/ иму́щи мо́щи твоя́ в себе́, о́тче Ни́ле,/ ученицы́ же твои́, о па́мяти твое́й ра́дующеся, Творцу́ вопию́т:/ Го́спода воспева́йте, дела́,/ и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Богоро́дичен: Неду́гующаго душе́ю и те́лом исцели́, Влады́чице, раба́ Твоего́, моли́твами блаже́ннаго Ни́ла,/ Тебе́ бо Предста́тельницу вси, су́щии в печа́лех, стяжа́хом,/ я́ко ро́ждшую Спасе́ние на́ше.

Пе́снь 9

Ирмо́с: Всяк земноро́дный/ да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь,/ да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́,/ почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере,/ и да вопие́т:/ ра́дуйся, Всеблаже́нная, Богоро́дице,/ Чи́стая Присноде́во.

Припе́в: Свята́я благове́рная княги́не Ксе́ние, моли́ Бо́га о нас.

Лива́н ли го́ру нарече́м тя, Богому́драя Ксе́ние, или́ Фисо́н реку́,/ добре́йши бо сапфи́ра и ка́мения честна́го – блаже́ннаго Михаи́ла, ро́ждшую,/ и́же и мо́лится о нас ко Го́споду.

Припе́в: Свята́я благове́рная княги́не Ксе́ние, моли́ Бо́га о нас.

От Богому́дрыя Ксе́нии роди́лся еси́, блаже́нне Михаи́ле,/ с не́юже тя блажи́м, страда́льче прехва́льне,/ спаси́ град и лю́ди, пою́щия тя.

Припе́в: Свята́я благове́рная княги́не Иулиани́е, моли́ Бо́га о нас.

Красото́ю страда́ний уподо́билася еси́ Безпло́тным, Богому́драя Иулиани́е,/ Прекра́сному Жениху́ Христу́ уневе́стилася еси́,/ с Ни́мже предстоя́, моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Припе́в: Свята́я благове́рная княги́не Иулиани́е, моли́ Бо́га о нас.

Воспое́м дне́сь Благоде́теля всех Бо́га,/ просла́вльшаго в Росси́и Иулиани́ю Богому́друю,/ да моли́твами ея́ пода́ст душа́м на́шим грехо́в оставле́ние и ве́лию ми́лость.

Припе́в: Вси святи́и Тверски́я страны́, моли́те Бо́га о нас.

Святе́йшии Христо́вы иера́рси и честни́и преподо́бных собо́ри,/ со все́ми святы́ми о всех нас Человеколю́бца Бо́га моли́те,/ мо́лим вы.

Богоро́дичен: Пречи́стая Де́во,/ похвало́ му́чеников, и преподо́бных, и пра́ведных, и всех святы́х,/ от вся́каго мучи́тельства лука́ваго изми́ мя, молю́ся.

Свети́лен:

Прииди́те дне́сь, собо́ри Росси́йстии, и ви́дите,/ я́ко суд без вины́ прие́млет вели́кий му́ченик Михаи́л,/ я́ко а́гнец беззло́бив, заколе́н бы́сть от окая́ннаго Кавгады́я,/ и пове́ржено бы́сть те́ло его́ на земли́, и ники́мже врежде́но бы́сть./ И се́й у́бо венча́ся, то́йже без па́мяти поги́бе,/ и се́й в ми́ре сла́вим е́сть, он же в гее́нне му́чится,/ се́й же Христа́ Бо́га мо́лит о душа́х на́ших.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Блажи́м Тя, Богоро́дице Де́во,/ и сла́вим Тя ве́рнии по до́лгу,/ град непоколеби́мый, сте́ну необори́мую,/ тве́рдую Предста́тельницу и прибе́жище душ на́ших.

На хвали́тех стихи́ры, глас 8:

Мона́хов мно́жества,/ наста́вника тя почита́ем, о́тче наш Мака́рие,/ твое́ю бо стезе́ю вои́стинну пра́во ходи́ти позна́хом./ Блаже́н еси́, Христу́ рабо́тав,/ и вра́жию обличи́л еси́ си́лу,/ А́нгелов собесе́дниче, преподо́бных соприча́стниче и пра́ведных./ С ни́ми же моли́ся Го́сподеви/ поми́ловатися душа́м на́шим.

Мирска́го пристра́стия, я́ко от скве́рны, уклони́вся,/ а́лчбою и жа́ждею пло́ть свою́ увяди́л еси́, о́тче Ефре́ме,/ тем Небе́сною сла́вою со А́нгелы обогати́лся еси́,/ с ни́ми же непреста́нно моли́ся/ о чту́щих любо́вию па́мять твою́.

От ю́ности святоотеческому житию́ поревнова́в во всем,/ блаже́нне Арка́дие,/ оста́вил еси́ вся, я́же в ми́ре жите́йская мудрова́ния,/ моли́ о нас Христа́ Человеколю́бца.

Сла́ва, стихи́ра Ева́нгельская. И ныне: Преблагослове́нна еси́, Богоро́дице Де́во: Та́же тропа́рь воскре́сен. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.

***

На 1-м часе́ тропа́рь преподо́бному Ефре́му, глас 1:

Боже́ственною свы́ше просвети́ся благода́тию, преподо́бне,/ мно́гим терпе́нием во вре́менной жи́зни по́двиг соверши́л еси́./ Те́мже источа́еши чуде́с благода́ть/ всем, с ве́рою приходя́щим к моще́м твои́м, Ефре́ме преблаже́нне./ Сего́ ра́ди зове́м:/ сла́ва Да́вшему ти кре́пость,/ сла́ва Венча́вшему тя,/ сла́ва Де́йствующему тобо́ю всем исцеле́ния.

По О́тче наш: конда́к преподо́бному Арка́дию, глас 2:

К глуби́нам Боже́ственнаго ра́зума впери́в ум сво́й,/ в Небе́сныя оби́тели восте́кл еси́,/ и равноа́нгельно житие́, о́тче Арка́дие, на земли́ пожи́л еси́,/ и во всем повину́лся еси́ духо́вному своему́ настоя́телю и наста́внику, преподо́бному отцу́ Ефре́му,/ и ны́не, вку́пе предстоя́ще у Престо́ла Влады́ки Христа́,/ моли́ся непреста́нно о всех нас.

На 3-м часе́ тропа́рь воскре́сен и свято́му благове́рному вели́кому кня́зю Михаи́лу, глас 8:

Возвы́сив ум тво́й к Бо́гу,/ жития́ со А́нгелы возжеле́л еси́,/ тле́нную сла́ву земну́ю оста́вил еси́, блаже́нне,/ и положи́л еси́ ду́шу твою́ за лю́ди твоя́,/ восприя́л еси́ вене́ц проти́ву трудо́в твои́х, Богому́дре Михаи́ле,/ моли́ Христа́ Бо́га о чту́щих любо́вию святу́ю па́мять твою́.

По О́тче наш: конда́к воскре́сен или́ преподо́бному Ни́лу, глас 8:

Оте́чества, преподо́бне, удали́вся,/ в пусты́ню всели́лся еси́,/ и, на о́стров Селиге́ра е́зера восше́д,/ же́стоко житие́ показа́л еси́,/ и, мно́гих доброде́тельми удиви́в,/ дарова́ния чуде́с от Христа́ прия́л еси́. Помина́й нас, чту́щих па́мять твою́, да зове́м ти:/ ра́дуйся, Ни́ле, о́тче наш.

На 6-м часе́ тропа́рь святи́телю Арсе́нию и святи́телю Варсоно́фию.

Тропа́рь святи́телю Арсе́нию, глас 8:

Благоче́стно пожи́в во святи́тельстве,/ лю́ди просвети́л еси́ уче́нием твои́м,/ и о хра́ме Пречи́стыя вельми́ подвиза́вся/ и люби́тель мона́хов быв,/ сего́ ра́ди от Христа́ па́ствы твоея́ вене́ц прия́л еси́./ Те́мже, я́ко апо́стольскаго престо́ла наме́стника/ и святи́теля вели́каго чту́ще тя, мо́лим, ча́да твоя́, блаже́нне:/ от всех бед изба́ви нас я́же ко Христу́ моли́твами твои́ми,/ святи́телю Христо́в Арсе́ние, о́тче наш.

Тропа́рь святи́телю Варсоно́фию, глас 3:

Возвести́телю пути́ спаси́тельнаго,/ и́стинный храни́телю апо́стольских преда́ний,/ сто́лпе непоколеби́мый,/ благоче́стия учи́телю и правосла́вия наста́вниче,/ святи́телю Варсоно́фие, Влады́ку всех моли́/ мир вселе́нней дарова́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

НА ЛИТУРГИ́И

Блаже́нны от кано́на, пе́сни 3-я и 5-я. Проки́мен, глас 7: Честна́ пред Го́сподем/ сме́рть преподо́бных Его́. Стих: Что́ возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Апо́стол к Гала́том, зача́ло 213. Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода, в за́поведех Его́ восхо́щет зело́. Стих: Си́льно на земли́ бу́дет се́мя его́. Ева́нгелие от Луки́, зача́ло 24. Прича́стен: В па́мять ве́чную:

Собор всех святых, в земле Тверской просиявших

Собор всех святых, в земле Тверской просиявших (празднование в первое воскресенье после 29 июня). С 1897 года по благословению архиепископа Тверского и Кашинского Димитрия (Самбикина; † 17 марта 1908) началось собирание сведений о Тверских святых. Приснопамятным Преосвященным Димитрием бьша составлена служба Всем Тверским святым, подготовлен к печати «Тверской патерик», изданный в Казани в 1908 году, а также, по его просьбе, написана в 1902 году икона «Собор Тверских святых». В 1904 году архиепископ Димитрий освятил престол в честь Собора Тверских святых во втором ярусе колокольни кафедрального собора. С этого времени началось местное почитание Собора Тверских святых.

Начатое архиепископом Димитрием дело получило свое завершение через 70 лет, благодаря трудам архиепископа Калининского и Кашинского Алексия. Им была составлена служба Всем Тверским святым и возбуждено ходатайство перед Святейшим Патриархом Московским и всея Руси Пименом совершать память Всех святых, в земле Тверской просиявших, в первый воскресный день после праздника святых первоверховных апостолов Петра и Павла. Святейший Патриарх Пимен удовлетворил ходатайство и благословил внести память Собора Тверских святых в календарь Русской Православной Церкви, начиная с 1979 года.

В сонме святых, подвизавшихся в пределах Тверской епархии, более сорока угодников Божиих. Среди них некоторые не были наставниками и учителями Тверской паствы, но, как отмечает Святейший Патриарх Пимен в поздравительном Послании к архиепископу Калининскому и Кашинскому Алексию, они «были причастны к ней либо по происхождению, либо по кончине».

Особо чтимыми святыми Тверской епархии являются показавший пример патриотического служения и подвига исповедничества святой благоверный князь Тверской Михаил Ярославич († 1318; память 22 ноября) и его супруга святая благоверная княгиня Анна Кашинская († 1338; память 12 июня, 2 октября). Известны святые архипастыри Тверской епархии: первоначальник Тверских святителей епископ Симеон († 1289; память 3 февраля), епископ Феодор, прозванный Добрым († 1367; память 20 марта), и епископ Арсений († 1409; память 2 марта), которым пришлось управлять епархией в тяжелые времена междоусобиц и монголо-татарского ига.

Особый ряд Тверских святых составляют учители, просветители и проповедники Христова учения, которые на протяжении многовековой истории Тверской епархии поддерживали благочестие и святость на этой земле. Среди них основатель Борисоглебского монастыря преподобный Ефрем Новоторжский († 1053; память 28 января и 11 июня); преподобный Аркадий Вяземский и Новоторжский († 1053; память 13 декабря); блаженный Константин Новоторжский (предположительно XVI в.); основатель Сретенского монастыря преподобный Савва († 1467); и его брат преподобный Варсонофий († ок. 1459) основатель СвятоТроицкой обители преподобный Макарий, игумен Калязинский († 1483; память 17 марта, 26 мая); основатель Введенского монастыря преподобный Нектарий Бежецкий († 1494); основатель Сретенского монастыря преподобный Савватий († ок. 1434); основатель Оршинского Савватиева монастыря преподобный Евфросин († ок. 1460); основатель Столобенской пустыни преподобный Нил, Столобенский чудотворец († 1554; память 7 декабря, 27 мая); святитель Акакий, епископ Тверской и Кашинский († 14 января 1567); святитель Варсонофий, епископ Тверской, чудотворец Казанский († 1575; память 11 апреля, 4 октября); убитый псшяками святитель Феоктист, архиепископ Тверской († 1609); основатель Николо-Антониева Краснохолмского монастыря преподобный Антоний Краснохолмский († 17 января 1642).

Наибольшую известность из всех монастырей Тверской епархии получил Успенский Отрочь монастырь, основанный в конце XII века. Здесь был пострижен в монашество святитель Моисей, архиепископ Новгородский и Псковский († 1362; память 25 января); здесь проживал в заточении более двадцати лет знаменитый ученый преподобный Максим Грек († 1556; память 21 января); сюда был сослан царем Иоанном Грозным и умерщвлен опричником Малютой Скуратовым святитель Филипп, Митрополит Московский и всея Руси († 1569; память 9 января); здесь настоятельствовал в течение нескольких лет святитель Тихон, епископ Воронежский и Елецкий, чудотворец Задонский († 1783; память 13 августа).

Жизнеописания многих подвижников и угодников Божиих связаны с историей Тверской земли. В пределах Тверского княжества был убит в битве с татарами святой благоверный великий князь Владимирский Георгий Всеволодович († 1238; память 4 февраля), здесь же и в том же году за отказ принять татарские обычаи был убит святой благоверный Василий, князь Ростовский. Родом из Кашина Тверской епархии был преподобный Савва Вишерский, Новгородский († 1460; память 1 октября), здесь же родился преподобный Ефрем Перекомский, Новгородский чудотворец († 1492; память 16 мая, 26 сентября). Из того же города был родом святитель Серапион, митрополит Сарский и Подонский († 1659). В городе Ржеве Тверской епархии родился преподобный Арсений Новгородский († 1570; память 12 июля), в Торжке –  преподобный Трифон Печенгский, Кольский чудотворец († 1583; память 15 декабря), в Твери – преподобный Антоний Леохновский († 1611; память 17 октября).

Подвизались в монастырях Тверской епархии преподобный Паисий Угличекий († 1504; память 6 июня); преподобный Иосиф Волоцкий († 1515; память 9 сентября, 18 октября), преподобный Корнилий Комельский († l537; память 19 мая). Настоятелем Свято-Троицкого Селижаровского монастыря Тверской епархии был некоторое время святитель Гурий, архиепископ Казанский и Свияжский († 1563; память 20 июня, 4 октября,5 декабря); настоятельствовал в Старицком Успенском монастыре святитель Герман, архиепископ Казанский († 1567; память 6 ноября, 23 июня), в этом же монастыре святитель Герман постриг в монашество Святейшего Иова, впоследствии первого Патриарха Московского и всея Руси († 1607; память 19 июня), исповедника и патриота, который в конце своей жизни был заточен самозванцем Лжедмитрием I в эту же обитель, руководимую уже преподобным Дионисием Радонежским, будущим архимандритом Троице-Сергиевой Лавры († 1633; память 12 мая). Настоятельствовал в Ниловой Столобенской пустыни святитель Нектарий, архиепископ Тобольский и Сибирский († 15 января 1667).

На иконе Собора Тверских святых изображены лики нескольких святых, чтившихся ранее местно: благоверная княгиня Тверская Ксения († ХIV в.) – мать святого князя Михаила Тверского; благоверный князь Бежецкий Димитрий Юрьевич Красный († 1441); благоверный князь Ржевский Владимир (XIII в.; память 15 июля) и его супруга княгиня Агриппина (XIII в.; память 23 июня и 15 июля); праведная Параскева, игумения Ржевская (память 13 октября).

Прославление Всех святых, в земле Тверской просиявших, имеет огромное значение. Русская Православная Церковь может молиться в особо установленный день Всем Тверским святым, чтобы они, как пишет в своем послании Святейший Патриарх Пимен, «не оставляли этой церковной области своим благодатным покровительством и помогали ее священноначалию, членам клира и церковноприходским советам благоустраивать жизнь каждого прихода и всей епархии по образу своей Небесной соборности, запечатленной на иконе сегодняшнего праздника и призывающей пастырей и пасомых, «снисходя друг ко другу любовию… сохранять единство духа в союзе мира» (Еф. 4:2–3)».

Литература:

1. Тверской патерик. Казань, 1908.

2. Святейший Патриарх Пимен. Послание архиепископу Калининскому и Кашинскому Алексию. – Журнал Московской Патриархии, 1979, № 9, с. 4.

3. Архиепископ Калининский и Кашинский Алексиий. Послание клиру и мирянам Калининской епархии. – Журнал Московской Патриархии, 1979, № 11, с. 15.

4. Архимандрит Виктор (Олейник). Первое празднование Собору Тверских святых. – Там же, с. 15–20.


Источник: Минея — М. : Издательский Совет Русской Православной Церкви, 2002-. 12 том. / Минея июнь. — 2002. / Ч. 1. – 664 с.; Ч. 2. – 616 с.

Этот сайт использует файлы cookies и сервисы сбора технических данных посетителей (данные об IP-адресе, местоположении и др.) для обеспечения работоспособности и улучшения качества обслуживания. Продолжая использовать наш сайт, вы автоматически соглашаетесь с использованием данных технологий.